Filmtips | Richard Linklaters “Nouvelle Vague” – et elegant tilbakeblikk på et fransk filmikon

Med Nouvelle Vague (2025) inviterer den amerikanske regissøren Richard Linklater oss inn i kulissene til et av filmhistoriens mest berømte øyeblikk: innspillingen av Jean-Luc Godards klassiker À bout de souffle fra 1960. Resultatet er en elegant svart-hvitt-film som både hyller den franske nybølgen og gir et tilgjengelig innblikk i hvorfor denne perioden har hatt så stor betydning for moderne film.

Plakat – Nouvelle Vague (2025) – Richard Linklater

Nouvelle Vague
en film av Richard Linklater (2025)
med Guillaume Marbeck, Zoey Deutch, Aubry Dullin
 
Filmen har førpremiere 23. november på Vega Scene i Oslo >


Med Nouvelle Vague tar Richard Linklater for første gang steget inn i franskspråklig film. Resultatet er et stilsikkert og tilgjengelig portrett av innspillingen av Jean-Luc Godards À bout de souffle – filmen som i 1960 markerte starten på “den franske nybølgen”, en bevegelse der unge regissører ønsket å lage mer frie og spontane filmer, ofte ute i gatene og med små filmteam. Linklaters film følger Godard og skuespillerne Jean Seberg og Jean-Paul Belmondo gjennom hektiske dager i Paris på slutten av 1950-tallet. For seere som ikke er kjent med denne perioden, gir filmen et lettfattelig innblikk i hvorfor akkurat dette prosjektet ble så banebrytende: Godard kastet om på regler som hadde styrt fransk film i tiår, og åpnet døren for en mer moderne og personlig måte å fortelle historier på.

En enkel og inspirerende inngang til en epoke som fortsatt preger moderne film 

Visuelt har Linklater valgt en stil som minner om tiden han skildrer: svart-hvitt, kvadratisk bildeformat og et Paris som fortsatt bærer preg av etterkrigstidens energi og rastløshet. Skuespillerne leverer varme tolkninger av figurer som i dag er blitt mytiske, uten å gjøre dem til helgener. Filmen viser både entusiasmen og usikkerheten bak et prosjekt som ingen kunne vite at ville bli historisk. 

Nouvelle Vague ble tatt godt imot da den hadde premiere i Cannes i 2025. For elever som er nysgjerrige på fransk kultur, fungerer filmen som en enkel og inspirerende inngang til en epoke som fortsatt preger moderne film. Linklater klarer både å hylle originalen og gjøre den levende for et nytt publikum.

Bande-annonce